چگونه با خوراکی ها خشکی پوستمان را درمان کنیم
تاريخ : برچسب:, | | نويسنده : aghamohammad

چگونه با خوراکی ها خشکی پوستمان را درمان کنیم

وقتی سیستم ایمنی بدن‌ بیش از حد فعال باشد، عملکرد سلول‌های بدن و پوست به گونه‌ای است که پوست خشک، حساس، آسیب‌دیده و ترک خورده می‌شود. در واقع بدن شما به هر خطر و وضعیت نامناسبی با التهاب و ملتهب شدن پاسخ می‌دهد، اما بعد از نوشیدن ۶ تا ۸ لیوان آب در روز، چگونه می‌توان از این مشکل جلوگیری کرد؟ خب، راه ساده استفاده از مواد غذایی‌ای است که به پوست کمک می‌کند تا رطوبت مناسب داشته باشد و از التهاب آن کاسته شود و در کل بتواند حالت تعادلی در پوست برقرار کنند.

چگونه

۱

به طور کلی کمبود پروتئین ها ، ویتامین C، کمبود روی، ویتامین A، و کمبود ویتامین B6، E و B1 موجب ایجاد خشکی پوست می شود.
مصرف متعادل انواع گوشت و فرآورده های شیری و تخم مرغ و ماهی، انواع مرکبات و خصوصاً انواع توت، کدو حلوایی، هویج و گوجه فرنگی به حفظ رطوبت پوست کمک می کند.
مصرف جوانه گندم و سبوس برنج و نخود فرنگی نیز موجب تامین ویتامین B1 و جلوگیری از خشکی پوست می شود.

۲

از روغن زیتون غافل نشوید

روغن زیتون از مفید ترین روغن هایی است که استفاده از آن مانع خروج رطوبت از سطح پوست شده از پیشرفت خشکی پوست جلوگیری می کند.

۳

ماهی سالمون

ماهی‌های روغنی غنی از اسیدهای چرب ضروری (EFAS) هستند. این اسیدهای چرب برای پوست خشک یا مستعد حساسیت بسیار مفید است،‌ زیرا باعث رطوبت‌رسانی مناسب به پوست می‌شوند.

۴

برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای منبع فوق‌العاده‌ای از ویتامین‌‌های خانواده B است که این ویتامین‌ها نقش مهمی در رساندن مواد لازم و حیاتی به پوست را دارد. در ضمن ویتامین‌های خانواده B می‌تواند مواد دفعی و زائد پوست را هم دفع کنند و اینگونه عملکرد پوست را در حالت تعادل نگه دارند، در کل این مجموعه عوامل باعث می‌شوند که پوست خشک و آسیب‌پذیر نباشد.

۵

ماست

مطالعات نشان داده افرادی که دچار پوست خشک، حساس یا آسیب‌پذیر و مستعد ابتلا به جوش‌های عفونی هستند در روده‌های خودشان انواعی از باکتری دارند که می‌توان آنها را باکتری‌های‌ مضر یا «بد» نامید. اگر ماست طبیعی یا ماست پروبیوتیک بخورید به تعادل باکتری‌های مفید روده‌هایتان کمک کرده و این مشکلات را حل می‌کنید.

۶

چگونه با خوراکی ها خشکی پوستمان را درمان کنیم
آلفاهیدروکسی اسیدها

اسید مالیک موجود در سیب، اسید سیتریک موجود در لیموترش، اسید گلیکونیک موجود در نیشکر و … جزو گروهی از مواد به نام آلفاهیدروکسی اسیدها هستند که به طور کلی این مواد خاصیت مرطوب کنندگی دارند و باعث شفافیت و طراوات بیشتر پوست می شوند.
آلفاهیدروکسی اسیدها، اسیدهای موجود در میوه، سبزی ویژه هستند که از چند طریق باعث کند شدن فرآیند پیری پوست می شوند و امروزه در محصولات آرایشی از آن ها استفاده می شود.
این عوامل مرطوب کننده طبیعی، در مسیر سوخت و ساز کربوهیدرات ها در بدن به دست می آیند و با خوردن مواد غذایی حاوی آن ها در بدن آزاد و موجب افزایش رطوبت پوست می شوند و در نتیجه، از خشکی پوست جلوگیری می کنند.

۷

بیش از حد امگا ‌۶ نخورید

امگا ۳ و ۶ اسیدهای چرب ضروری برای بدن محسوب می‌شوند اما خوردن بیش از حد آنها می‌تواند باعث خشکی پوست شود. سعی کنید در خوردن این مواد تعادل را رعایت کنید تا پوست‌تان در حالت مناسب بماند، منابع اصلی امگا ۶ عبارتند از: غلات، تخم‌‌مرغ، گوشت و… پس به جای امگا ۶ می‌توانید از منابع غنی از امگا ۳، ماهی‌های روغنی و فلکسید استفاده کنید.


نظرات شما عزیزان:

  • عکس
  • ريش