"دست آیپد" و "شانه آیپد"؛ آیا شما این دو بیماری را می شناسید؟!!

"دست آیپد" و "شانه آیپد"؛ آیا شما این دو بیماری را می شناسید؟!!

ممکن است در حال حاضر در ميان شما افرادي باشند که مجبور شوند هر چند وقت يک بار به خاطر استفاده زياد از رايانه به پيش دکتر ارتوپد رفته و کمي خود را درمان کنند. آن دسته از افراد هم که کمي بيشتر به فکر خودشان هستند براي جلوگيري از آسيب هاي مزمن به دستشان به استفاده از مچ بندهاي مخصوص اين کار رو آورده اند يا اين که از انواع خاص صندلي هاي ارگونوميک استفاده مي کنند که قابليت تطبيق خود با وضعيت بدن در حالات مختلف را دارند. اما شايد در مورد گوشي هاي هوشمند و تبلت ها فکر خاصي نداشته باشيد. به نظر شما اين ابزارها هم مي توانند به اندازه رايانه ها به بدن آسيب وارد کنند؟ شايد هم ميزان آسيب آن ها کمتر يا بيشتر باشد. به هر حال اگر جزو مشتريان ثابت فناوري هاي ريز و درشت هستيد و مدت زمان زيادي از وقت خود را صرف کار کردن با اين ابزارها مي کنيد بايد بدانيد که شيوه رفتاري درست با آن ها را هم بايد ياد داشته باشيد. زيرا اين ابزارها با اين هدف طراحي شده اند که زندگي را براي ما آسان تر و لذت بخش تر کنند و اگر قرار باشد با آسيب هايي که به بدن ما مي رسانند لذت استفاده از آن ها براي کاربران از بين رود در آينده اي نه چندان دور کسي حاضر نخواهد شد که از آن ها استفاده کند. به هر حال دانستن اين که چگونه مي توان از فناوري ها در حالي استفاده کرد که هيچ ضرري به بدنمان وارد نشود، جزو مسائلي است که اين روزها هر کسي بايد از آن اطلاع داشته باشد. در موضوع امروز با ما باشيد تا با نحوه استفاده از فناوري هاي جديد بدون درد و خونريزي آشنا شويد.


تحولاتي که خوب است يا بد؟

در دوراني که همه ما کتاب ها و روزنامه ها را روي کاغذ مي خوانديم و دور هم جمع مي شديم تا موسيقي هاي مورد علاقه مان را از راديو گوش کنيم، بدنمان هم به اندازه کافي تحرک داشت و اين گونه نبود که صبح تا شب تمامي کارهايمان را در حالت نشسته انجام دهيم. اما شرايط امروز به گونه اي شده است که تقريبا براي انجام تمامي کارهايمان از گوشي هاي تلفن هوشمند يا از تبلت ها استفاده مي کنيم. وقت زيادي را با آن ها مي گذرانيم و مدام در حال تايپ کردن يا خواندن صفحات باز شده روي اين ابزارها هستيم. شايد شما هم به اين نکته توجه نکرده باشيد اما زماني که اين ابزارها را در دست گرفته ايد، دائما چند حرکت خاص را تکرار مي کنيم. الان مدت هاست که همه ما از مشکلات طولاني نشستن در مقابل رايانه و اين که به شيوه نادرستي در هنگام کار کردن با اين ابزار مي نشينيم، خبر داريم. اما تبلت ها و تلفن هاي هوشمند به نسبت جديدتر به حساب مي آيند و يکي از بزرگترين و مهم ترين جذابيت هاي اين ابزارها اين است که شما مي توانيد در هر جايي از آن ها استفاده کنيد زيرا سايز کوچکي دارند و به راحتي قابل حمل هستند. اما بايد بدانيد که چطور بايد از آن ها استفاده کنيد تا لذت بيشتري برايتان داشته باشند و صدمه زيادي به شما وارد نکنند. آقاي اسکات پترسن که يکي از فيزيوتراپ هايي است که در اين زمينه مطالعات گسترده اي داشته است در اين باره مي گويد که خم شدن هاي طولاني روي دستگاه هاي کوچک، ماهيچه ها و مفاصل بدن را در شرايط مکانيکي و فيزيکي بسيار نامناسبي قرار مي دهد. در چنين شرايطي مجبور مي شويم که سخت تر کار کرده و انرژي بيشتري را صرف کاري که انجام مي دهيم، بکنيم. همچنين او مي گويد مردم با مشکلات متنوعي به او رجوع مي کنند و اين گونه نيست که ضررهايي که از اين فناوري ها به بدن آن ها مي رسد دقيقا مثل هم باشد. مشکلاتي نظير درد گرفتن عضلات، مور مور شدن و سوزن سوزن شدن پوست دست ها يا کرخ شدن، بي حسي و ورم کردن بخش هاي مختلف بدن ساده ترين مشکلاتي هستند که يک کاربر ثابت گوشي هاي هوشمند و تبلت ها دائما با آن ها درگير هستند. استفاده مداوم از اين ابزارها مي تواند علائم متفاوتي داشته باشد، به عنوان نمونه براي برخي از مردم سردرد به همراه دارد و يا براي دسته ديگري مشکلات و دردهايي را در گردن، شانه، آرنج، دست و مچ به وجود آورد. پس اين گونه نيست که هر کسي دچار همان دردهاي مشابهي شود که ديگران هم به آن مبتلا هستند و شما با توجه به نوع استفاده اي که از اين ابزارها داريد، دردهاي متفاوتي را هم تجربه خواهيد کرد. البته اگر تا به حال درگير اين بيماري ها نشده باشيد.

خودمان هم نمي فهميم

انجمن روانشناسي بريتانيا در يک تحقيق تازه اي که در اين زمينه انجام داده، اعلام کرده است که بيشتر از 2 سوم از کارکنان اداره ها، بعد از اين که تعطيل شده و به خانه شان باز مي گردند حداقل 3 ساعت با دستگاه هاي قابل حمل خود سرو کله زده و يا درگير بازي هستند يا در اينترنت چرخيده و اخبار را خواننده و سرگرم شبکه هاي اجتماعي هستند. اين در شرايطي است که مسلما خودشان هم نمي دانند که چه بلايي به سر خود مي آورند. فکرش را بکنيد که در طول يک روز زماني در حدود 8 ساعت را پاي رايانه ها گذرانده و در محيط کاري خود در حال انجام کارهاي مختلف هستيد و در زماني که به خانه باز مي گرديد هم باز درگير گوشي تلفن همراه خود يا تبلتتان هستيد و در طول روز دائما درگير استفاده از اين فناوري ها هستيد. تازه اين در حالي است که آن دسته از افراد را در نظر نگيريم که با وسايل حمل و نقل عمومي در رفت و آمد هستند. زيرا اين دسته از افراد در حين اين که در اتوبوس، تاکسي يا مترو نشسته اند هم در حال کار با تلفن يا تبلت خود هستند و لحظه اي نيست که به بدنشان استراحت دهند. تعجبي ندارد که در سال هاي اخير مراجعه به متخصصان فيزيوتراپ براي مواردي مانند کشيدگي عضلات، افزايش پيدا کرده است. آقاي گراهام دونپورت که متخصص بيماري هاي استخوان و عضلات است مي گويد، دستهاي ما داراي سيستم پيشرفته اي هستند که شامل تاندون يا زرد پي هستند که در زماني که از آن ها زيادي استفاده شود و زياد به کار گرفته شوند، متورم و قطور خواهند شد. به اين ترتيب به سلسله اعصاب ديگر شما در دستتان هم فشار وارد خواهد شد. به عنوان نمونه مي توان به مچ دست اشاره کرد که در آن يک تونل استخواني وجود دارد که در آن تاندون ها دست، بالا و پايين مي روند. اين استخوان کليه اعصاب مياني دست را احاطه مي کند و اگر تاندون هاي دست شما متورم شده باشند، به اعصاب فشار خواهند آورد و نتيجه آن به اين گونه خواهد بود که شما درگير بيماري خواهيد شد که از علائم آن مي توان به مور مور يا لرزش دست اشاره کرد. اين حالت براي بيشتر کاربران بسيار ناخوشايند است و تحمل آن را نخواهند داشت. از طرف ديگر اين دسته از بيماري ها درمان سريعي ندارند و تا مدت ها بيمار از درگيري با آن ها در رنج خواهد بود.


عارضه اي با نام شست بلک بري

حتما شما هم تا به حال به اين موضوع دقت کرده ايد که در زماني که با کيبوردهاي مختلف کار مي کنيد، نحوه قرار گرفتن دستانتان روي آن ها متفاوت است و اين ماجرا در مورد ابزارهاي مختلف هم صدق مي کند. با توجه به نوع طراحي که هر ابزار ديجيتالي دارد نحوه درگير شدن دستان و انگشتان شما هم متفاوت خواهد بود. به عنوان نمونه در حال حاضر در ميان پزشکان بيماري با نام " عارضه شست بلک بري” مطرح شده است. در اين عارضه شست دست از تمامي انگشتان آسيب بيشتري خواهد ديد. در مورد اين که چرا نام شرکت بلک بري در بخشي از نام اين بيماري ديده مي شود هم بايد گفت که طراحي گوشي هاي اين شرکت به گونه اي بوده است که کاربران آن ها مجبور بوده اند با انگشت شستشان بيشتر کار کنند و همين ماجرا باعث ايجاد آسيب در اين انگشت شده است. براي برخي از مردم اين قضيه پيامدهاي بسيار جدي را در بر داشته است. به عنوان نمونه خانم مندي ساندرس که مدير امور تبليغاتي يک شرکت خصوصي است در اين رابطه مي گويد که واقعا برايش عجيب بوده است که فقط به خاطر کار کردن با تلفن همراهش به اين وضعيت دچار شود. دست اين خانم به شکلي آسيب ديده بوده که کارش به عمل کشيده و دستش مدت زماني در حدود 6 هفته در گچ بوده است. او دچار کشيدگي مکرر در انگشت شستش شده و بعد از يک دوره درماني ناموفق در نهايت مجبور به عمل دستش شد. اين خانم در مسير محل کارش تا منزل که زماني در حدود 3 ساعت بوده است دائما با گوشي تلفنش درگير بوده و در حال چک کردن پيام ها و ايميل هايش بوده است و همين کار پيامد ناخوشايندي را برايش به دنبال داشته و دچار پارگي تاندون دست شده است.

بيماري هايي از نوع اپلي

اين گونه نيست که تنها شرکت بلک بري باعث ايجاد بيماري در ميان مشتريانش شده باشد. حتما براي شما هم جالب است که بدانيد دکترها نام بيماري هاي مربوط به فناوري ها را به شکل عجيبي تغيير داده اند. به عنوان مثال اکنون بيماري هايي با نام " دست آي پد” يا " شانه آي پد” بسيار همه گير بوده و در ميان دکترها بسيار شناخته شده و متداول هستند. البته اين بيماري ها مي توانند به هر تبلت ديگري هم تعميم پيدا کنند اما با توجه به اين نکته که اين روزها بيشتر مردم ترجيح مي دهند از تبلت هاي شرکت اپل استفاده کنند اين نام در ميان پزشکان به عنوان يک سمبل براي اين دسته از بيماري ها انتخاب شده است. در مورد بيماري " دست آي پد” بايد بگوييم که اين بيماري دستي که آي پد یا هر تبلت دیگری را نگه مي دارد درگير خواهد کرد. ممکن است با خودتان فکر کنيد که تبلت ها که وزني ندارند و نگه داشتن آن ها نمي تواند هيچ آسيب جدي را به دست وارد کند اما بايد بگوييم که با نگه داشتن آن ها به مدت زمان طولاني به راحتي مي توانيد کشيدگي در عضلاتتان را حس کنيد و همين ماجرا براي شما آسيب هايي را به دنبال خواهد داشت. در مورد بيماري "شانه آي پد” هم آقاي توني کوچار که جراح شانه و کتف است مي گويد به خاطر اين که دستگاه آي پد را دائما در دستمان نگه مي داريم، به شانه مان فشار وارد مي شود و بسياري از مردم هم براي اين که ديد بهتري به صفحه نمايش ابزارشان داشته باشند عادت دارند که روي کمرشان تکيه کرده و خم شوند. در اين حالت گردن شما بيش از اندازه خم مي شود و اين حالت باعث ايجاد کشيدگي در عصب هاي شانه خواهد شد. به همين خاطر است که افرادي که مدت زمان زيادي سرشان را پايين نگه مي دارند، در حين اين که دچار درد در ناحيه گردن مي شوند، دردي را هم روي شانه هايشان احساس مي کنند. اين درد در ميان بيشتر پزشکان به " درد شانه آي پد” معروف شده است. البته در مورد بيماري هاي مرتبط با تلفن هاي هوشمند، موارد کمتري گزارش شده است. اما نبايد فراموش شود که طرز قرار گرفتن بدن در زمان استفاده از گوشي هاي تلفن همراه، دقيقا همانند زماني است که يک تبلت را در دست مي گيريم و به همين خاطر بايد گفت که بسياري از دردها و عارضه هايي که در اثر استفاده از تبلت ها به وجود مي آيد با استفاده مداوم از گوشي هاي هوشمند هم رخ خواهد داد. به همين خاطر است که در حال حاضر بيشتر شرکت هاي توليد کننده تلفن هاي هوشمند در دفترچه هاي راهنماي محصولات خود نسبت به خطرات احتمالي که در اثر استفاده مداوم از اين محصولات ممکن است به وجود آيد، هشدارهايي را مي دهند. اين روزها بيشتر از گذشته قبل از طراحي و ساخت اين دستگاه ها، نحوه استفاده از آن ها توسط مردم، مورد بررسي قرار مي گيرد.



مسئله بسيار جدي است

مشکل اساسي که در اين رابطه وجود دارد اين است که بسياري از مردم مي دانند که با استفاده مداوم از اين ابزارها به خودشان آسيب وارد مي کنند اما هيچ کدام از افراد اين ماجرا را جدي نمي گيرند و فکر مي کنند اين اتفاقي است که تنها براي ديگران ممکن است رخ دهد و خودشان از گزند آن در امان هستند. در مورد بلک بري همه مي‌دانستند که قرار است از انگشت شستشان بيشتر از ديگر انگشت ها استفاده شود اما کسي اهميتي به اين موضوع نداد. آقاي تام استوارت که مدير System Concepts است در اين باره مي گويد که انگشت شست انگشتي است که کمتر مورد استفاده قرار مي‌گيرد و بعد از اين که در طراحي گوشي هاي بلک بري و حتي ديگر گوشي ها اين انگشت به کار گرفته شد به مردم هشدار داديم که ممکن است عوارضي برايشان در اثر استفاده مداوم و بيش از حد به وجود آيد اما کمتر کسي گوشش به اين توصيه ها واکنش نشان مي دهد و بيشتر مردم آن ها را سطحي دانسته و به آساني از کنارشان گذر مي کنند. اگر شما هم شيفته ارسال اس ام اس هستيد يا اين که با گوشي تان بازي مي کنيد جزو آن دسته از افرادي هستيد که دائما در حال استفاده از انگشت شست خود هستند و بايد اين ماجرا را جدي بگيريد که اين نوع استفاده مي‌تواند برايتان آسيب هاي غير قابل جبراني را به همراه داشته باشد. از طرف ديگر استفاده زياد از اين دستگاه‌ها به معناي ساعت ها زل زدن به نمايشگرهاي کوچک و بزرگ آن ها است اما به نظر نمي آيد که اين کار صدمات دراز مدتي به چشم ما وارد کند. آقاي لاري بنجامين که يک متخصص چشم است در اين رابطه مي گويد که بسيار طبيعي است که حين استفاده طولاني مدت از اين دستگاه ها چشم ما خشک شود و اين به اين خاطر است که ميزان پلک زدن ما کاهش پيدا مي کند. اگر به کسي که در حال خواندن يک متن از روي يک صفحه نمايش است نگاه کرده و او را تحت نظر بگيريد مي بينيد که بسيار کم پلک مي زند و همين ماجرا باعث ايجاد خشکي بيش از حد در چشمش خواهد شد. اما با تمامي اين موارد هيچ کدام از اين آسيب ها باعث نمي شود که مردم از استفاده از اين فناوري هاي جذاب دلزده شوند و براي همين تنها توصيه اي که در اين رابطه مي توان داشت اين است که خودتان به فکر خودتان بوده و در حين استفاده مداومي که از اين دستگاه ها داريد کمي به خود استراحت داده يا از اين موضوع اطمينان پيدا کنيد که شرايط بدنتان بسيار وخيم نيست.


کمي احتياط، کليد حل مشکل است

با توجه به اين که شما به هيچ عنوان از استفاده از اين فناوري ها کوتاه نخواهيد آمد تنها راه حلي که براي کاهش آسيب هاي عضلاني در حين استفاده از تبلت و تلفن هاي هوشمند مي توان داشت اين است که کمي حواستان به خودتان باشد و در حين اين که در حال استفاده از اين ابزارها هستيد هر چند وقت يک بار برخي از موارد را کنترل کنيد. به عنوان مثال حواستان به اين باشد که در زماني که نشسته ايد، بخش پاييني پشتتان روي پشتي صندلي قرار گرفته است و از اين ماجرا هم اطمينان حاصل کنيد که شانه هاي شما به طرف عقب کشيده شده و هيچ تمايلي رو به سمت جلو نداشته باشد. در کنار اين موارد گاهي بد نيست که به فکر گردن خود هم بوده و حواستان باشد که خم نشده باشد زيرا اين ماجرا هم براي شما عارضه درد گردن و شانه را تواما به همراه خواهد داشت. شايد بهتر باشد که دستگاه را به گونه اي تنظيم کنيد که در محلي هم سطح با چشم شما قرار گيرد تا مجبور نشويد که براي کار کردن با آن سر خود را خم کرده و با اين کار باعث ايجاد خستگي در ماهيچه هاي خود شويد. پزشکان اعتقاد دارند که در صورتي که بتوانيد اين موقعيت را حفظ کنيد با احتمال بسيار زيادي درصد مبتلا شدن به اين بيماري ها در خود را کاهش خواهيد داد. البته براي اين که بسياري از کاربران در حين استفاده از اين فناوري ها به قدري در آن ها غرق مي شوند که به هيچ عنوان حواسشان به کنترل کردن اين موارد نيست، براي اين دسته از افراد نرمش هايي هم توصيه شده است. به عنوان مثال توصيه مي شود که يک کش مانند کش پول را به دور انگشتان دست خود انداخته و آن را باز کرده و نگه داريد تا خودش دوباره به همان حالت قبلي اش باز گردد. با اين کار باعث خواهيد شد که عضلات روي دست شما قوي تر شوند و اگر برعکس اين کار را با استفاده از يک توپ انجام دهيد به گونه اي که يک توپ کوچک را در دست خود گرفته و آن را با انگشتانتان فشار دهيد و اجازه دهيد که خودش به حالت قبلي اش باز گردد، باعث خواهيد شد که عضلات توي دست شما قوي تر شوند. براي اين که گردن و دست خود را همزمان قوي تر کنيد هم توصيه شده است که به يک طرف نگاه کرده و در اين حالت سر خود را به عنوان مثال کاملا به سمت راست بچرخانيد و پس از آن سعي کنيد که گوش خود را به شانه تان نزديک تر کرده و از طرف ديگر دست چپ خود را شل کنيد و دست راستتان را به بالاي سرتان برده و با قرار دادن در کنار گوش چپتان باعث خم شدن سرتان شويد. با اين کار هم عضلات گردن، شانه ها و دست شما تقويت خواهند شد. البته فناوري هايي هم هستند که براي حفاظت از ما در مقابل خطرات فناوري، طراحي شده اند. به عنوان مثال iArm به منظور پيشگيري از صدماتي که آي پد به مردم وارد مي کند طراحي شده است. دستگاه هايي هم براي قوي تر کردن دست ها طراحي شده اند. به هر حال فراموش نکنيد که با کمي احتياط مي توانيد هيچ کدام از اين مشکلات را نداشته باشيد.


نظرات شما عزیزان:

  • عکس
  • ريش