روش های جالب برای افزایش تمرکز
تاريخ : برچسب:, | | نويسنده : aghamohammad


15روش برای افزایش تمرکز:

این شعار را در ذهن داشته باشید که؛ «با شرایطی که دارم بیشترین تلاش خود را خواهم کرد.» نه اینکه فکر کنید «باید همه چیز کامل باشد.»


۱) هنگام درس خواندن کاغذ و خودکاری کنار دستتان بگذارید و فکرهایی را که به ذهنتان می رسد و مزاحم درس خواندتان می شود یادداشت کنید. با این کار دیگر نگران فراموش کردن کارها و ایده ها نیستید و به خودتان یادآوری می کنید درست است که این کارها به اندازه ای مهم هستند که آنها را یادداشت کنید و بعداً برایشان کاری انجام بدهید اما آنقدر مهم نیستند که به خاطرشان درس خواندن را متوقف کنید.


۲) خوب است گاهی فکرهای ناراحت کننده یا آنهایی که حواستان را پرت می کنند جای دیگری بگذارید. به این ترتیب که زمانی که مشغول درس خواندن هستید آنها را موقتاً کنار بگذارید تا بتوانید روی درس خواندن متمرکز شوید.


۳) سعی کنید هدف مشخصی را معین کنید که در هر بار درس خواندن به آن برسید. این کار کمک می کند توجه تان را به کار مشخصی که در دست دارید معطوف کنید. همچنین این کار بازخوردی از پیشرفت به دست تان می دهد.


۴) سعی کنید بر درسی که می خوانید تمرکز کنید و به اتفاقات بلندمدتی که بر اثر خوب یا بد امتحان دادن می افتد فکر نکنید. اول مهمترین کار حال حاضر را انجام بدهید و بدانید هر چیز حواس پرت کرن دیگری که به ذهنتان می رسد اهمیت کمتری از آنچه در حال انجامش هستید، دارد.

۵) این شعار را در ذهن داشته باشید که؛ «با شرایطی که دارم بیشترین تلاش خود را خواهم کرد.» نه اینکه فکر کنید «باید همه چیز کامل باشد.»


۶) یاد بگیرید چگونه تشخیص بدهید مساله ای که حواس تان را پرت کرده است مهمتر از درس خواندن است. هرگاه که ممکن بود مستقیماً به سراغ علت حواس پرتی تان بروید. گاهی با حذف علت حواس پرتی اصلی می توانید زمان بیشتری را به درس اختصاص دهید و بعداً کمتر نگران باشید.


۷) سعی کنید جای خاصی را برای درس خواندن انتخاب کنید که وسایل حواس پرت کنی مثل رادیو و تلویزیون در آن نباشد.


۸) محل درس خواندن خود را تمیز و مرتب نگه دارید و سعی کنید از آن فقط برای درس خواندن استفاده کنید. این کار حواس پرتی را کاهش می دهد و کمک می کند راحت تر به حالت تمرکز دست یابید. مثلاً ممکن است وقتی روی تخت دراز می کشید و درس می خوانید کمتر تمرکز داشته باشید تا وقتی که پشت میزی می نشینید که همیشه از آن برای درس خواندن استفاده می کنید.


۹) درس خواندن را در دوره های زمانی محدود انجام بدهید تا بدانید به زودی نقطه پایان فرا می رسد. بی وقفه درس خواندن طوری که به نظر می رسد نقطه پایانی وجود ندارد سخت تر است.


۱۰) همه کتاب ها، جزوه ها و کتاب های کمک درسی تان را کنار دست تان بگذارید. اگر لازم باشد برای اینها از جایتان بلند شوید یا مدتی دنبالشان بگردید حواس تان بیشتر پرت می شود.


۱۱) برای کاهش اضطرابی که با آماده شدن برای درس خواندن می آید می توانید کتاب ها و محل درس خواندن تان را مرتب کنید. این کار باعث می شود محل کارتان عاری از هر چیز حواس پرت کنی باشد. ممکن است شما از آ نهایی باشید که برای درس خواندن نیاز به «گرم شدن» داشته باشید؛ برای این کار از مطالبی شروع کنید که با آنها آشنایی بیشتری دارید. با این کار مروری هم بر نتایج خوب امتحانات گذشته دارید که از نظر ذهنی شما را در وضعیت اعتماد به نفس خوبی قرار می دهد.


۱۲) برای کاهش اضطرابی که با گذشت زمان پدیدار می شود استراحت جسمی کمک می کند نگرانی تان کمتر شود و آگاهی و انرژی خود را بازیابید. شاید هم لازم باشد هر بخش از درس را که تمام می کنید مروری بر آن داشته باشید تا حس تمام کردن و اطمینان تان افزایش یابد. البته اگر درس خواندن را به شب امتحان موکول نکنید کمتر دچار اضطراب می شوید.


۱۳) سعی کنید اوایل سال تحصیلی محدوده توجه خود را پیدا کنید و در طول سال هم آن را بررسی کنید. معمولاً کسانی که احساس می کنند نمی توانند خوب امتحان بدهند آنهایی هستند که شکاف (بزرگ یا کوچک، کم یا زیاد) در درک مطالب دارند. همان طور که سال می گذرد مفاهیمی را که واضح نیستند مرور کنید تا این شکاف را کاهش بدهید و همان طور که دانش تان در طول سال افزایش می یابد اعتماد به نفس تان تقویت شود.

 
۱۴) با هم کلاسی هایتان راجع به درس خواندن تان صحبت کنید. با بحث کردن درباره مطالب مهم درس ذهنیت معقولی درباره مسائل مهم درس و سوال هایی پیدا می کنید که بیشتر ممکن است در امتحان بیایند. این کار همچنین فرصت ایده آلی است برای آشنایی با نظرات دیگران و درس خواندن گروهی راه بی نظیری برای مطالعه فعال است.

۱۵) گاهی اوقات دانش آموزان و دانشجویان از وضعیت جزوه های خود راضی نیستند و جزوه دیگران را قرض می گیرند تا مال خودشان را کامل کنند. یادتان باشد همیشه جزوه هایتان را براساس تاریخ مرتب کنید و موضوع اصلی درس را بیابید. وقتی جزوه می نویسید حاشیه آن را خالی بگذارید تا بعداً بتوانید سوال ها، توضیح ها و کلمات کلیدی را که به ذهن تان می رسد کنار آن بنویسید. همچنین نباید تا آخر سال صبر کنید تا متوجه شوید جزوه هایتان ناقص است. هر هفته جزوه هایتان را مرور کنید. اگر لازم بود آنها را کامل کنید و قسمت هایی را که نمی فهمید از معلم یا استاد بپرسید.

 

براي اين‌که بتوانيد از تمرکز کافي در مطالعه‌ي خود بهره ببريد بايد چند اصل زير را رعايت کنيد:

- سرعت مطالعه را افزايش دهيد.

هنگامي که يک بازي رايانه‌اي انجام مي‌دهيد هرچه سطح بازي و سرعت آن در هر مرحله بالاتر مي‌رود تمرکز شما هم روي بازي بيش‌تر مي‌شود به طوري که بعد از مدتي متوجه حضور شخصي در اتاق خود نيز نمي‌شويد؛ اما زماني که سرعت بازي کم باشد شما همراه با بازي با تلفن همراه خود صحبت مي‌کنيد يا خوراکي هم مي‌خوريد. در مطالعه نيز همين اصل وجود دارد؛ وقتي با هدف مفهومي خواندن، سرعت مطالعه‌ي خود را کاهش مي‌دهيد، ذهنتان از ساکن بودن کلافه شده و به مطالب ديگر مشغول مي‌شود. البته شما نبايد دقت را قرباني سرعت بکنيد ولي سعي کنيد سرعت مطالعه‌ي خود را کمي افزايش دهيد تا جايي که ذهن شما به خوبي با آن مطلب درگير شود.

- مطالعه‌ي روزنامه‌وار

هنگام شروع يک فصل سعي کنيد نگاهي اجمالي و سريع به متون بيندازيد تا ذهن شما با آن مبحث ارتباط برقرار کند؛ براي مثال وقتي در درس دين و زندگي قرار است انواع توحيدها را مطالعه کنيد ذهن شما درگير اين قضيه مي‌شود که قرار است در مورد انواع توحيدها و تفکيک آن‌ها از يکديگر بخوانيد. توجه کنيد که در اين نوع مطالعه، شما خط به خط پيش نمي‌رويد بلکه يک نگاه اجمالي به تيترها و مطالبي که کتاب به صورت بزرگ يا با رنگ خاص مشخص کرده است مي‌اندازيد.

- نوشتن سؤال

هنگامي که يک پاراگراف را مي‌خوانيد سعي کنيد در مورد آن، 2 سؤال خيلي مهم يادداشت کنيد. سپس آن را در کتاب خودآموز بنويسيد و در آزمون‌هاي جمع‌بندي در ابتدا به آن سؤال‌ها پاسخ دهيد و مطالب فراگرفته‌شده را به اين آساني مرور کنيد. در مورد نوشتن سؤال مي‌توانيد از سؤالات هفت‌گانه‌ي گانيه کمک بگيريد:

1- سؤالات حافظه‌اي: اين سؤالات خيلي کم‌اهميت هستند و هدف آن يادآوري اطلاعات است.

مثال: آثار سهراب سپهري را نام ببريد؟

2- سؤالات ترجمه‌اي: سؤالات ترجمه‌اي از سؤالات حافظه‌اي قوي‌تر هستند و هدف آن‌ها بيان يک مفهوم پيچيده يا مطلب دشوار به زبان ساده است.

مثال: شيب مماس بر نمودار مکان- زمان چيست؟

3- سؤالات تفسيري: در اين نوع سؤالات، هدف، کشف و درک رابطه‌ي بين دو مفهوم است که مي‌تواند تشابه يا تفاوت باشد.

مثال: تفاوت بين تشخيص  و استعاره در چيست؟

4- سؤالات کاربردي: از جالب‌‌ترين نوع سؤالات است که هدف از طراحي آن‌ها برقراري ارتباط بين يک مطلب علمي با رويدادهايي است که در اطراف ما در حال وقوع است.

مثال: چگونه مي‌توان ثابت يک فنر را افزايش داد؟

5- سؤالات تحليلي: اين نوع سؤالات نسبت به 4 سؤال بالا ارزش بيش‌تري دارند. هدف از طراحي اين نوع از سؤالات، تمرکزگرايي بر نقش جملات، کلمات يا فرمول‌هاست.

مثال: تجزيه و ترکيب متون عربي

مثال: تحليل جسم روي سطح شيب‌دار

6- سؤالات ترکيبي: اين نوع سؤالات از سؤالات تحليلي خيلي قوي‌ترند و خلاقيت دانش‌آموزان را محک مي‌زنند. هدف از طراحي اين نوع سؤالات، کنار هم قرار دادن مفاهيم فراگرفته‌شده براي حل يک مثال مفهومي است.

مثال: ترکيب سؤالات آسانسور با سقوط آزاد

7- سؤالات ارزش‌نگاري: اين نوع سؤالات، قوي‌ترين نوع سؤالات هستند. هدف از طراحي اين سؤالات پيدا کردن راهکارهاي مفيدتر براي حل يک مثال است.

مثال: شما اين مثال را از چه راهي به جز راه‌حل مؤلف حل مي‌کنيد؟

بايد توجه کنيد که اگر علامت سؤال را برعکس کنيم شبيه يک قلاب مي‌شود؛ يعني با اين قلاب مي‌توانيد مفاهيم مهمي را از مغز خود استخراج کنيد.

سعي کنيد با طرح سؤال، ذهن خود را با مطلب درگير کنيد؛ زيرا هنگامي که سؤالي از ما پرسيده مي‌شود فقط و فقط روي پاسخ‌گويي به آن سؤال تمرکز مي‌کنيم و به عوامل ديگر فکر نمي‌کنيم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • عکس
  • ريش